» Sekaisin somesta

ScreenHunter_139 Jul. 29 08.24
Facebook-sivuillamme eniten tykkäyksiä, jakoja ja tavoitettuja henkilöitä saanut päivitys.

Pelastustoimen turvallisuusviestinnän strategiassakin sanotaan: “Edistetään onnettomuuksien ehkäisytyötä ottamalla käyttöön sosiaalisen median palveluja.” ja “Pelastustoimen sosiaalisen median palveluita käytetään ja kehitetään aktiivisesti.” Satakunnan pelastuslaitoskin on siirtynyt some-maailmaan reilu pari vuotta sitten.  On pohdittu missä haluamme näkyä ja mihin rahkeemme riittävät. Varovasti on otettu käyttöön Facebook. On saatu koulutusta, neuvoja ja ohjeita sekä rohkeutta päivittää useammin ja matalammalla kynnyksellä asioita “suurelle yleisölle”.  On tutustuttu myös somen sääntöihin. Työprofiili ja henkilökohtainen profiili tulee pitää selkeästi erillään, vaikka työajalla some-vastaavilla onkin oikeus käyttää sosiaalista mediaa työasioiden hoitamiseen. Työntekijälllä on lojaaliteettivelvoite työnantajaa kohtaan myös vapaa-ajalla. Yksityisyyden suojan takia on oltava todella tarkkana mitä kuvia sosiaaliseen mediaan laittaa. Kuvat silti toimivat hyvin huomionherättäjinä. Muutaman vuoden kokemuksella voi jo sanoa, että pelkkä teksti Facebookissa ei aiheuta peukutusryöppyä, mutta jo ambulanssin tai palomiehen kuvan lisääminen tekstiin saa enemmän huomiota. Tietysti.  Pyrimme päivittämään Facebook-sivuillemme muutaman kerran viikossa turvallisuusviestinnän asioita, kuvia, videoita ja mainostamaan kampanjoita huumoria unohtamatta. Aktiivinen pitää siis olla, mutta ei saa kuitenkaan tuputtaa liikaa. Nopea reagointi asioihin ja vuorovaikutus on tärkeää.

faceFacebookin ohella toinen merkittävä some-kanavamme on Twitter. Satakunnan pelastuslaitos (@Satapelastus) on ollut mukana Twitterissä kesäkuusta 2014 lähtien. Hyödynnämme Twitteriä perinteisen turvallisuusviestinnän lisäksi myös tiedottamisessa. Nykyään tilillemme päivittyy mm. kaikki Satakunnan alueen pelastustoimen hälytystiedotteet. Lisäksi suuremmissa tehtävissä hälytysviestin lisäksi lähetämme keikoista tarkempia tilannetiedotteita tai valokuvia. Twitterissä käytettävät viestit eli twiitit voivat sisältää varsinaisen tekstin ohella myös linkin Satapelastuksen Youtube-videoihin, esimerkiksi Talking Twin Babies filmiin. Videot ovat selvästikin nousevassa trendissä, muutamien sekuntien videopätkiä katsellaan mieluummin kuin luetaan pitkiä tekstejä.

youtubeLetkutornin juurelta –blogiakin on ylläpidetty jo yli vuosi. Bloggauksen tarkoituksena on mahdollistaa epävirallinen, vähemmän muodollinen sekä persoonallinen viestintä, joka tukee muita sosiaalisen median konsepteja. Pyrkimys on kasvattaa digijalanjälkeä, esitellä asiantuntijuutta sekä tuoda viranomainen lähemmäksi ihmisiä. Blogin julkaisukalenteri suunnitellaan vuosittain ja kirjoittajien kanssa sovitaan aikataulusta, säännöistä sekä aiheista. Kirjoittajien päänvaivaksi on jäänyt miettiä mielenkiintoisten aiheiden kehittely kirjoituksiin. Itsekin on ollut hauskaa lukea eri ammattiryhmien kirjoituksia omista työtehtävistään ja oppia samalla uusia asioita turvallisuudesta, joista ei ole ollut tietoakaan, vaikka täällä palokunnan nurkissa on pyörinyt jo yli 10 vuotta.ScreenHunter_127 May. 26 12.31Suuri osa sosiaalisen median käyttäjistä ainoastaan seuraa ja kuluttaa somea, todella harva aktiivisesti siellä kommentoi tai jakaa mitään. Haasteena onkin millainen sisältö tai viesti saa mahdollisimman monta lukijaa aktivoitumaan. Turvallisuusviestinnän näkökulmasta on aivan mahtavaa huomata, että yhdellä päivityksellä esimerkiksi Facebookiin ollaan tavoitettu ja toivottavasti myös valistettu joskus jopa tuhansia ihmisiä, jotka postauksen ovat nähneet. Valistustilaisuuksissa aikaa menee huomattavasti enemmän, jos prosessiin lasketaan matkat koulutuspaikalle, valmistelut yms. toimenpiteet, jotka ovat osa koulutusta.  Sitä ei sitten tiedä miten viesti on sisäistetty, mutta eipä sillä ole takuita livenä tapahtuvissa valistustilaisuuksissakaan. Joka tapauksessa sosiaalinen media on ehdottomasti helpoin tapa tavoittaa suuri määrä ihmisiä.  Turvallisuus- ja kriisiviestinnässä on toisinaan erittäin tärkeää saada viestille mahdollisimman suuri näkyvyys.

Some-tiimi palaveeraa.
Some-tiimi palaveeraa.

Some-duostamme löytyy optimistinen ideanikkari, joka pystyy toteuttamaan mitä tahansa keksiikään (kiitos Mikko tämänkin blogin kirjoitusavusta) sekä pessimistinen jarru, joka yrittää muistuttaa myös niistä rahkeiden riittävyydestä. Duomme yrittää kehitellä ja viritellä koko ajan jotain uutta sosiaalisen median saralle. Aktiivisuus somessa nimittäin vaatii aikaa ja suunnittelua. Tavoitteemme on saada värvättyä lisää porukkaa Satapelastuksen some-tiimiin sekä saada somesta tunnustettu osa turvallisuusviestintää. Syksyllä on tulossa Facebookiin taas ainakin yksi uusi kampanja. Tulevaisuuden suunnitelmissa on mennä mukaan Instagramin maailmaan, koska siellä nuoriso on kuulemma nykyään.

Aurinkoisia kesäpäiviä toivottelee

Jenni