Hiiohoi – Terveisiä mereltä!

Fanny-laiturissa-1024x764_2Naputtelen tämänkertaista blogitekstiä hieman tavanomaista toimistoa eksoottisemmassa paikassa, nimittäin koulualus m/s Fannylla. Kädessä ei sentään ole sulkakynää eikä pöydällä sekstanttia, vaan vähemmän (merimies)romanttisesti kännykkä ja gps. Nestekidenäytöllä hohtaa lukema N 60’30.468 ja E 21’14.867, mikä tarkoittaa, että aluksemme on kiinni laiturissa Vuosnaisten lauttarannassa. Väsyttää… Jaloissa painaa kymmenien mailien seilaus pitkin Turun saaristoa ja ajatuksissa pyörivät asteluvut, väistämissäännöt, merimerkit ja tutkasäädöt. Muu miehistö tuhisee jo hyteissään, mutta kukin vuorollaan herää ”yövahtiin” tarkkailemaan, että konehuoneessa jyskyttävän apukoneen lämmöt pysyvät aisoissa ja merivesi aluksen ulkopuolella.

Fanny on viikon kestävällä koulutuspurjehduksella, jonka aikana me miehistön jäsenet, eli kotimaanliikenteen laivurikurssilaiset, harjoittelemme merenkulkutaitoja niin konehuoneessa kuin komentosillalla. Tämä suuri seikkailu on koko kevään kestäneiden opintojen huipentuma ja jos kaikki menee niin sanotusti “putkeen”, valmistumme loppukokeiden ja riittävän praktiikan jälkeen Winnovan merikoulusta Raumalta kotimaanliikenteen laivureiksi. Noin puolet meistä kurssilaisista on pelastuslaitoksen henkilökuntaa ja loput tulevat charter- tai rahtiliikenteen puolelta. Laivurinkirja antaa meille pätevyyden toimia päällikkönä pelastuslaitoksen aluksissa.

Pelastuslaitoksen alus

Keskeisimpiä auttajia vesialueilla tapahtuvissa onnettomuuksissa ovat rajavartiolaitos, meripelastusseurat sekä pelastuslaitokset. Siksi jokaiselta Suomen pelastuslaitokselta löytyykin kalustosta autojen lisäksi myös paatteja. Yksi mahdollinen tehtävätyyppi on öljyvahinko, jossa onnettomuusaluksesta mereen vuotava öljy saattaa pahimmillaan aiheuttaa vakavan luonnonkatasrofin. Valtio on varautunut öljyonnettomuuksiin 15:lla torjunta-aluksella, mutta myös pelastuslaitoksilta löytyy öljyntorjuntaan sopivaa kalustoa. Suureen osaan aluksistamme on saatu rahoitusta öljynsuojarahastosta, joka myöntää varoja öljyntorjuntavalmiuden ylläpitoon. Jos tankkeri pamahtaa kiville Suomen rannikon edustalla, suuret öljyntorjuntalaivat hoitavat torjuntatoimia avomerellä ja pelastuslaitoksilla on oma tärkeä tehtävänsä saariston ja rantaviivan suojelussa. Johtovastuu torjuntatöissä on Suomen ympäristökeskuksella.

Sammutustehtävissä venekalustoon joudutaan turvautumaan aina kun tulipalo sijaitsee saaressa tai laiturista irti olevassa aluksessa. Sama tilanne on edessä, kun joku saa sydänkohtauksen tai murtaa mökillä lonkkansa. Apu saadaan kyllä perille aaltojenkin ylitse, mutta siinä kestää hieman kauemmin. Tämä kannattaa huomioida, jos vietät aikaasi saaristossa tai vesillä. Ensiapuvälineet ja maalaisjärki onkin hyvä pakata aina mukaan reissuun.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASammutus- ja sairaankuljetustehtävien sekä öljyntorjunnan lisäksi Satakunnan pelastuslaitoksella ylläpidetään vesisukellusvalmiutta. Kanta-Porin ja Rauman paloasemilta lähdetään sukellushälytyksille eri puolille maakuntaa. Kaikki palomiehet on koulutettu pintapelastajiksi, mutta vesisukeltamiseen vaaditaan erikoiskoulutus. Suomen uimaopetus- ja hengenpelastuliiton tilastojen mukaan vuosittain Suomessa hukkuu keskimäärin 100 – 200 ihmistä ja suurin osa niistä taas pian alkavan kesälomakauden aikana. Useimmiten hukkuminen tapahtuu rannan läheisyydessä ja matalahkossa vedessä, mutta sukeltaja voi tarvittaessa hakea uhrin jopa 30 metrin syvyydestä. Aikaa vain on todella vähän – pelastustehtävä muuttuu etsintätehtäväksi noin puolen tunnin kuluttua.

Olemme nyt muutaman päivän hiki hatussa treenaanneet kipparin taitoja, jotta osaisimme turvallisesti kuljettaa aluksiamme näissä tehtävissä. Reissu alkaa olla kuitenkin lopuillaan ja aikaisin aamulla irrotamme köydet ja käännämme kurssin kohti kotisatamaa. Matka on ollut antoisa ja erityisen lämpimät kiitokset siitä kuuluu kouluttajille ja aluksen henkilökunnalle! Koulutuspurjehdus on taas osoittanut sen että käytännön taitoja oppii parhaiten harjoittelemalla. Suosittelenkin samaa metodia myös sinulle! Vinkkejä turvalliseen veneilyyn ja toimintaan hätätilanteissa löydät esim. Trafin veneilysivuilta.

Turvallista kesää maalle ja merelle!

Tässä vielä mielenkiintoinen artikkeli siitä, miten asiat etenevät, jos öljyonnettomuus sattuu:

Nousiainen Anu (HS, 11/2013), Suomenlahden kauhea öljytuho tunti tunnilta

 

Mikko